les

Genieten

les Progress:

Het thema van deze meditatie is bewust leren genieten. Als je meer kunt genieten van het moment, komt er meer rust in je hoofd en daal je meer af in je lichaam. Je ontwikkelt een geluksgeheugen waarop je kunt terugvallen wanneer het eens wat minder goed gaat.

Genieten van positieve ervaringen is voor veel mensen niet zo vanzelfsprekend. Ze zijn zo druk bezig met het oplossen van problemen, dat ze geen tijd maken om te genieten. Onderzoek toont nochtans aan dat mensen die vreugde halen uit aangename ervaringen gelukkiger en minder depressief zijn dan mensen die dat niet kunnen.

Genieten kun je leren

Je hoeft niets uitzonderlijks te doen om te genieten. Het gaat er gewoon om tijd te nemen om de alledaagse dingen die ons een goed gevoel geven op te merken. Het hoeven geen grootse dingen te zijn. Het enige wat je moet doen is aandacht schenken aan wat zich voor je neus afspeelt. Dit doe je door even een stap terug te nemen en stil te staan bij alle aangename sensaties die je in het hier en nu ervaart.

Dit kan gaan om de vriendschap die je ervaart in een gesprek met een goeie vriend(in), de schaterlach van een kind, de schoonheid van de zonsondergang, maar ook het leven dat je in jezelf ervaart, je lichaam, je adem, … Zo zijn er dagelijks talloze zaken waar we van kunnen genieten als we ervoor openstaan.

Drie vormen van genieten

1. Positieve anticipatie

Dit betekent dat je op voorhand geniet van toekomstige leuke activiteiten. Je maakt plannen, denkt erover na, stelt je al voor hoe het zal zijn en verheugt je al over wat het zal brengen. Dit gevoel ken je vast wel bij het plannen van een vakantie. Maar je kan ook uitkijken naar meer alledaagse dingen, zoals de yogales of dansles van vanavond, het bezoek van een goede vriend(in), een massage, …

2. Genieten van het moment

Hierbij geef je heel bewust aandacht aan de aangename gevoelens van een positieve gebeurtenis, terwijl je die ervaart. Dit betekent dat je niets vanzelfsprekend vindt, maar dat je open en nieuwsgierig blijft, verwonderd over de schoonheid van de dingen. Dit noemt men in Mindfulness de ‘beginnersgeest’.

3. Positieve herbeleving

Hierbij ga je een leuke gebeurtenis uit het verleden in gedachten herbeleven. Hoe meer details van de situatie je kunt oproepen, hoe sterker het geluksgevoel kan herbeleefd worden. Dit verlengt het genieten.

“It is radical and transformative to pause and sense the goodness that is right here in this moment.” – Tara Brach

In deze korte meditatie geniet je van het moment of van een mooie herinnering. Door er bewust tijd voor te nemen en het te laten doorsijpelen in je lichaam wordt het opgenomen in je geluksgeheugen.